fbpx

Stress? 6 stappen om hier positief mee om te gaan!

Stress? 6 stappen om hier positief mee om te gaan!

Een burn-out. Wat is dat? 1 op de 7 nederlanders zegt burn-out klachten te hebben. Een burn-out begint altijd met stress. Stress is een chemische reactie in je lichaam. Je lijf produceert adrenaline en het stresshormoon cortisol. Dat maakt je scherp en alert.

stress

Normaal gesproken kan je hier echt iets aan hebben. Je moet bijvoorbeeld presteren op school of hebt een deadline op je werk. Als je extra scherp en alert bent heb je meer focus en zal je beter presteren. Je bent in opperste paraatheid. Maar continu heel scherp en alert zijn is niet goed. Als je niet op tijd en regelmatig ontspant zit je al snel in het voorstadium van een burn-out. Je hebt dan klachten die lijken op een stevige depressie, als je nu geen rust neemt dan stort je in en zit je in een burn out. Je bent volledig opgebrand.

Stress

Gelukkig kunnen wij zelf een hoop doen om positief om te gaan met stress. Hoe je met stress omgaat bepaalt grotendeels of je er last van hebt. 6 stappen voor positief omgaan met stress:

1. Accepteer dat sommige dingen nu eenmaal zijn zoals ze zijn.

Vlucht niet voor de situatie waar je in zit. Uiteraard is het goed om te ontspannen maar ga niet ontspannen zodat je weg kan vluchten van de situatie. Zie de situatie bewust onder ogen. Alleen zo kan je iets veranderen om de stress te reduceren.

2. Verander wat veranderd kan worden

Doe aan stressmanagement; stel prioriteiten en heel belangrijk bepaal je grenzen en zet deze duidelijk neer. Is het zo druk op je werk dat je vaak in de avond nog aan het werk bent? En levert je dit veel stress op? Bepaal dat je bijvoorbeeld na het avondeten niet meer werk en hou je hier aan.

3. Doe waar je ontspannen van wordt

Hou je van bijvoorbeeld wandelen, lezen of uit eten? Ga vooral iets doen waar jij lekker van kan ontspannen en je hoofd leeg kan maken.

4. Las regelmatig rustpauzes in

Het klinkt zo simpel en zo belangrijk. Het hoeven geen grote pauzes te zijn zoals een vakantie. Maar ga even koffie drinken met een collega, loop even de deur uit om te lunchen. Het zijn de kleine momenten die enorm kunnen helpen.

5. Onderhoud sociale contacten

Een wetenschappelijk bewezen methode tegen stress is knuffelen. Contact, aanrakingen, knuffelen zorgen voor een gelukshormoon waardoor wij ons beter gaan voelen. Dus zoek die goede vrienden weer op of haal oude contacten weer aan. Volgens onderzoek gaat het niet om de hoeveelheid vrienden maar om de kwaliteit. Kan je echt op je vrienden rekenen en ben je zelf ook tevreden met de vriendschap? Dit is vaak voldoende om het fijne gevoel te krijgen bij omgang met vrienden.

6. Zorg goed voor jezelf

Het is zo cliché maar goed voor jezelf zorgen is erg belangrijk. Beweeg voldoende minimaal een half uur per dag. Hoeft helemaal niet intensief te zijn maar door in beweging te zijn worden de stresshormonen afgevoerd. En heel belangrijk eet gezond. Door gezonde voedingstoffen tot je te nemen krijg je goede energie binnen en zorg je goed voor je innerlijke gestel.